Turun Seudun Joulupukkipalvelu -grafiikka

TAKAISIN ETUSIVULLE

Toimintakertomus 2010

Joulupukit ovat taas palanneet retkiltään ja rauha alkaa vihdoin laskeutua Korvatunturille. Joulun viettoon ehdittiin tänäkin vuonna vasta väliviikolla, koska vuokralla olleen tukikohdan siivoaminen ja varusteiden huolto jatkui vielä joulun pyhien yli. Vieläkin on muutama parta pesemättä, hiusnauha rullaamatta ja puku korjaamatta, mutta enimmät työt on jo saatu tehtyä.

Alkuperäisistä suunnitelmistamme poiketen emme laajentaneet toimialuettamme tänä vuonna, vaikka kysyntää olisi ollut laajemmallakin alueella. Marraskuun lopun ennusteiden perusteella aatoksi oli odotettavissa haastavia keliolosuhteita, joten päädyimme jättämään reservissä olleet pukit varsinaisia pukkeja tarvittaessa avustaviksi varapukeiksi toimialueen kasvattamisen sijaan. Tämä olikin järkevä ratkaisu, koska aikataulussa pysyminen oli viime vuotta vaikeampaa.

Varapukkeja oli tänä vuonna kolme: yksi Naantalin ja Raision alueella, yksi läntisessä Turussa ja yksi itäisen Turun ja Kaarinan alueella. Heidän lisäkseen käytettävissä oli vielä hätävarapukiksi pukkijoukkueen johtaja, joka kuitenkin tänä vuonna sai keskittyä varapukkien toiminnan koordinointiin. Tänä vuonna koordinoitavaa riittikin, sillä vain Naantalin ja Raision alueen pukit selvisivät keikoistaan ilman varapukin apua. Turussa ja Kaarinassa sen sijaan kumpikin varapukki sai tehdä 5 keikkaa varsinaisten pukkien listoilta, jotta pukit saatiin pysymään kohtuullisessa aikataulussa. Siltikin pukki saapui valitettavasti joihinkin kohteisiin yli 10 minuuttia myöhässä ja muutamaan yksittäiseen kohteeseen yli 20 minuuttia myöhässä. Onneksi ehdimme ilmoittaa etukäteen suurimmalle osalle näistä asiakkaista porojen väsähtämisestä ja pukin vierailun viivästymisestä. Ennakkoilmoitus olikin tarpeen, sillä todellisia ongelmia olisi ollut luvassa, jos lahjasäkki olisi viiveen vuoksi ehtinyt jäätyä kiinni maahan; osa asiakkaista olikin nostanut säkin hetkeksi takaisin lämpimään. Humoristisuudestamme huolimatta olemme aidosti pahoillamme siitä, että aikataulun viiveet aiheuttivat joillekin asiakkaille harmia. Lisäksi kiitämme siitä, että myöhässäkin ollut pukki oli aina lämpimästi tervetullut vierailulle.

Ongelmat aikataulujen kanssa eivät johtuneet niinkään reittien huonosta suunnittelusta tai siitä, että aikataulut olisi alun perin suunniteltu liian tiukoiksi, vaan enemmänkin yllättävän haastavista sääolosuhteista. Yhdenkään pukin auto ei onneksi hyytynyt pakkaseen, mutta pukkien autoilua hidasti merkittävästi autojen ikkunoiden jäätyminen. Tunnollinen ja autonsa asianmukaisen etäälle kohteesta jättävä pukki saa keikan jälkeen juosta autolleen kuin poro konsanaan. Hengästynyt pukki taasen tuottaa autoonsa niin paljon kosteutta, että ikkunat huurtuvat välittömästi. Lyhyiden siirtymisten vuoksi autot pysyivät kylminä ja nyt koettu tulipalopakkanen piti huolen siitä, että ikkunat olivat sisäpuolelta yhtä paksussa jäässä kuin ulkopuoleltakin. Kertomansa mukaan osa pukeista oli välillä autoillut pää ulkona sivuikkunasta, joten kutrien jakaus ei ehkä ole ollut aina viimeisen päälle kohdallaan.

Varsinaisilta kolareilta vältyttiin tänä vuonna, mutta pienempiä vastoinkäymisiä kohdattiin. Ihalan alueella toiminut pukki ajoi autonsa osittain tieltä ulos. Ystävällisten ohikulkijoiden avustuksella auto saatiin kuitenkin niin nopeasti takaisin tielle, ettei pukki lopulta tarvinnut paikalle jo ehtineen varapukin apua. Tätäkin vakavampi tilanne sattui Littoisten alueen pukille, jonka auton konehuone syttyi tuleen paluumatkalla tukikohtaan. Vaikka neuvokas pukki saikin itse sammutettua palon jauhesammuttimella, auto ehti palaa lunastuskuntoon. Littoisten pukilla oli jo illan aikana ollut ongelmia aikataulunsa kanssa, joten pukki oli joutunut ottamaan autonsa lämmityslaitteen ja ehkä moottorinkin kaikki tehot käyttöön. Tukikohdan pihalla savuava autonraato todisti, ettei Littoisten reittiä olisi pystynyt yhtään nopeammin autoilemaan.

Koko organisaation toiminnan kannalta kriittisin hetki on 23.12, jolloin asiakastiedot tulostetaan tietokannasta pukeille kohteiden maastotiedustelua ja vierailuajan ilmoittamista varten. Viime hetkellä tehdyistä välttämättömistä ohjelmistopäivityksistä johtuen tulostamisessa ilmeni yllättäviä ongelmia. Varatulostimesta ja kahdesta varatietokoneesta huolimatta tulostaminen ei onnistunut suunnitellussa ajassa. Tästä johtuen asiakkaille ei ehditty lähettää tekstiviestillä muistutusta siitä, että joulupukki soittaa ja ilmoittaa vierailun tarkan ajankohdan illalla. Kaikki soitot saatiin soitettua ajoissa, mutta muutama asiakas ehti alkuillan aikana soittaa ja kysellä, milloin soitto on tulossa. Tulostamisen ongelmista opimme sen, että kaikki kriittiset tietojärjestelmätoimenpiteet tehdään vain sellaisilla ohjelmistoversioilla, jotka on käytännössä testattu toimiviksi.

Osa asiakaspalautteista tulee varmaan tänäkin vuonna koskemaan juuri sitä, että Joulupukin vierailun tarkka ajankohta ilmoitetaan vasta 23.12 illalla. Ajankohta ilmoitettaisiin mieluusti jo aikaisemmin, mutta asiakkaista johtuvista syistä aikatauluja joudutaan säätämään vielä viime hetkillä. Suurin ongelma on asiakkaiden ilmoittamat muutokset ja peruutukset, jotka johtuvat sairaustapauksista tai joulunviettopaikan yllättävästä vaihtumisesta. Näitä muutoksia ilmoitetaan ikävä kyllä eniten juuri 22-23.12. Yritämme ensi vuodeksi kehittää jonkin ratkaisun, joka mahdollistaisi vierailun lopullisen ajankohdan varmistamisen jo aikaisemmin.

Koska toimintakertomuksen kirjoittaminen venyi tänä vuonna kiireiden vuoksi välipäiville asti, on tuoretta asiakaspalautettakin jo ehtinyt hieman kertyä. Ensimmäinen asiakas ei viivytellyt hetkeäkään soittaessaan palautteensa Joulupäivän aamuna klo 10 jälkeen. Palaute itsessään oli niin positiivinen, että ajankohtakaan ei tuntunut liian varhaiselta. Sen jälkeen on saatu myös hieman kriittisempiäkin asiakaspalautteita.

Tähän mennessä saatujen asiakaspalautteiden perusteella merkittävin murhe tuntuu olevan se, että Joulupukkikin on lopulta vain ihminen. Lasten nimiä oli muutamassa paikassa muistettu väärin tai jopa unohdettu mainita tai pukki oli unohtanut, mitä erityistä hänen piti ottaa puheeksi. Muutamassa kohteessa pukki oli itsekin ollut kömmähdyksistään tai huonosta muististaan niin vaivautunut, että jutustelukin oli jäänyt ymmärrettävästi tavallista kankeammaksi. Kokeneet pukit selviävät tällaisista ongelmista helposti, mutta ensimmäisiä kertojaan pukkina olevalle tilanne voi olla todella vaikea – jos pukki itsekään ei vielä usko vankasti itseensä, voi lastenkin usko joutua lujille. Aloittevat pukit ovat kiitollisia siitä, että enimmäkseen asiakkaat ovat suhtautuneet pukkien työsuorituksiin positiivisesti tai ainakin ymmärtäväisesti. Vaikka aloittelevan pukin vierailu olisikin tänä vuonna jättänyt parantamisen varaa, on ensi vuonna lupa odottaa pukilta kokemuksen myötä parempaa suoritusta. Vaikka olemme panostaneet uusien pukkien koulutukseen ja ohjeistukseen huomattavasti, tarkkaavainen asiakas kyllä huomaa, että aloitteleva pukki itsekin jännittää suoritustaan. Asiakkaiden palaute on kuitenkin osoittanut, että aloittelevasta tontustakin kasvaa kyllä kelpo joulupukki ensimmäisen joulun jälkeen, mikäli hän jatkaa alalla.

Viime vuoden toimintakertomus sisälsi melko perusteellisen katsauksen Turun Seudun Joulupukkipalvelun historiaan, joten olemme tänä vuonna pitäytyneet ajankohtaisemmissa teemoissa. Tässä vaiheessa vuotta erityisen ajankohtaista olisi saada asiakkailta tiukkaa palautetta ja kritiikkiä, jonka pohjalta voimme kehittää menettelytapojamme ja tarjota entistäkin parempaa joulupukkipalvelua. Palautteen kohdentamisen helpottamiseksi olemme päivittäneet palautelomaketta. Palautteiden pohjalta yritämme kehittää toimintaamme ja kerromme uusista ideoistamme syksyllä 2011 sivuillamme julkaistavassa toimintasuunnitelmassa.

Loppujen lopuksi, tulostamiseen ja autoiluun liittyneistä murheista huolimatta voimme vielä 20 toimintavuoden jälkeen todeta: ”Yhtään keikkaa ei ole jäänyt tekemättä!". Uskallamme sanoa, että tästäkin Joulusta selvisimme kokonaisuudessaan ihan kelvollisesti, vaikka parannettavaakin vielä toki jäi. Suurin osa kunniasta lankeaa jälleen kerran uutterille pukeillemme. Loput kunniasta kuuluu tänäkin vuonna asiakkaillemme, joista muutamat joutuivat venyttämään jouluaaton aikataulujaan melkoisesti, jotta joulupukkien vierailut saatiin ohjelmoitua kokonaisuudessaan järkeviksi reiteiksi.

Lämmin kiitos kaikille!

Turun Seudun Joulupukkipalvelu