Turun Seudun Joulupukkipalvelu -grafiikka

TAKAISIN ETUSIVULLE

Toimintakertomus 2013

Taas on takana yksi Joulu Pukkeina. Vaikka seuraava on tulossa jo runsaan 11 kuukauden päästä, on paikallaan palata vielä hetkeksi taakse jääneeseen Jouluun.

Vaikka Aattona keli veti pukinkin mielen apeaksi, porot pääsivät kunnon raviin. Vesisade piti huolen siitä, ettei yksikään poro käynyt liian kuumana. Reki liikkui niin räväkästi, että osa lahjoista oli jäädä matkalle tai eteiseen. Vauhdista huolimatta kaikki reet pysyivät tiellä eikä yksikään hyytynyt pakkaseen. Edellisenä vuonna yhtä rekeä nostettiin ojasta takaisin tielle, toista irti loskasta ja kolmas pääsi jatkamaan matkaa vasta, kun poistumistien tukkinut auto työnnettiin alta pois. Tänä vuonna kaikki pukit pääsivät pelkillä porovoimilla maaliin asti ja reetkin olivat hyvässä kunnossa vielä retken jälkeenkin. Toisin oli pari vuotta sitten, kun yhden Pukin reki paloi retken päätteeksi tukikohdan pihaan. Silloin oli autokin antanut kaikkensa. Tänä vuonna selvittiin vähemmillä uhrauksilla.

Pukki on antanut kaikkensa, kun apuun tarvitaan varapukki. Littoisissa ja Liedossa liikkunut pukki sekä Pasalassa liikkunut pukki joutuivat kumpikin turvautumaan varamieheen.  Varapukki taisi olla ainakin yhtä hyvä kuin aito, koska pyysivät tulemaan myös ensi vuonna. Varapukin tarve ei johtunut huonoista reiteistä, vaan siitä, että joissakin kohteissa vierailu kestää pidempään kuin aikataulu olisi sallinut.  Reittejä suunniteltaessa jokaiselle asiakkaalle annettiin vähintään 15min pukin työaikaa ja kaikki pidemmät siirtymiset tehtiin harventamalla käyntien välejä. Aina aika ei silti riitä, jos lapsen puhe takeltelee ja pukki antaa lapsen kertoa kaiken kerrottavansa; silloin voi mennä yliajalle ja apuun pyydetään varapukki.

Lienee kohtuullista, että Pukilta vaaditaan lähes kohtuuttomia, koska pukki saa harjoitella vuosittain ja saa vähän palkkaakin. Pukkitieteen teoreettiset opinnotkin perustuvat siihen, mitä sadoilta asiakkailta on runsaan parinkymmenen vuoden aikana opittu ja muistiin kirjattu. Hyvin oli läksyt tälläkin kertaa luettu, mutta käytäntö voittaa parhaankin teorian. Jokainen Pukki yksilö ja parran takana on loppupelissä vain ihminen ja pelkkää uskoa – omiin kykyihin. Jos asiakas ei ota uskoakseen, ei Pukki pysty sitä muuksi muuttamaan, ei vaikka ottaisi vauhtia eteisestä ja yrittäisi uudelleen. Pukin aikataululla vain yksi yritys sallitaan.

Vaikka tämä on meille vain vakava harrastus, tavoitteemme on, että saisimme vuodesta toiseen osallistua omalla pienellä panoksellamme lasten jouluihin. Suurin osa meistä työskentelee Pukkina useamman peräkkäisen joulun. Vuosittain vaihtuvuus tonttulaumassa tuo uusia ideoita, jotka ovat joskus kokemustakin tärkeämpiä.  Ajan saatossa lapset varttuvat ja pyytävät meitä ilahduttamaan omien lastensa jouluja. Toisen polven lapsia oli tänäkin Jouluna useita, joten jossakin perheissä kerrotaan joulutarinaa varsin pitkäikäisestä Joulupukista.

Tänä vuonna onnistuimme paremmin kuin koskaan mutta täydellisyyteen on vieläkin matkaa.  Kahden asiakkaan mielestä vierailu olisi saanut kestää pidempäänkin. Toiset kaksi asiakasta oli sitä mieltä, että pukki olisi saanut olla räväkämpi. Tuntuu kuitenkin siltä, että näissäkin tapauksissa asiakas ei ollut täysin oivaltanut, että pukin tavoitteena on luoda sellainen vuorovaikutustilanne, jossa myös luonteeltaan arka lapsi rohkenee kohdata pukin. Pukin täytyy osalta kuunnella lasta silloinkin, kun lapsi puhuu niin hiljaa, etteivät vanhemmat edes kuule sitä. Eräs asiakas taasen moitti siitä, että Pukki ei keskittynyt riittävästi lahjoihin. Syynä tuohon saattoi olla se, että edes kolmen vuoden lahjojen jakaminen ei tee luokanopettajaksi opiskelevasta niin materialistista, että pitäisi lahjoja tärkeämpinä kuin lahjan saajia. Kun vuorovaikutus lasten kanssa on pääosassa, lahjat voivat joskus jäädä sivurooliin.

Parhaat pukkimme ovat liian hyviä ollakseen vain Joulupukkeja. Tänä vuonna huonoimmatkin pukkimme olivat riittävän hyviä, vaikka yhdellä parta oli ollut vähän vinossa. Vaikka muutamilta asiakkailta tuli heti Joulun jälkeen kriittisiä kehitysehdotuksia, palautteiden perusteella asiakkaista yli 96% oli palveluun tyytyväisiä. Voitte olla varmoja siitä, että jokaisella keikalla Pukki teki parhaansa. Jos se jätti toivomisen varaa, antakaa palautetta ja vaatikaa kohennusta ensi vuoteen.

Tämänkin Joulun jälkeen pätee vanha totuutemme: yhtään keikkaa ei ole jäänyt tekemättä. Kaikki Pukit olivat tukikohdassa jo hyvissä ajoin ennen Joulupäivää. Kaiken voisi silti tehdä vielä paremmin ja vielä tyylikkäämmin. Jotain muutoksia on jo mielessä, mutta toivomme vielä asiakkailtakin ideoita tulevaan Jouluun 2014. Jos keksitte parannusehdotuksia, antakaa palautetta palautelomakkeella.

Pukkiosuuskuntamme toivottaa rauhallista Joulun jälkeistä aikaa ja onnea Uudellevuodelle 2014!

Lämmin kiitos kaikille asiakkaille!

Turun Seudun Joulupukkipalvelu

TAKAISIN ETUSIVULLE