Turun Seudun Joulupukkipalvelu -grafiikka

TAKAISIN ETUSIVULLE

Toimintakertomus 2016

Jouluna 2016 toimintamme poikkesi oleellisesti toiminnastamme kaikkina aikaisempina jouluina. Olemme järjestäneet korkeakouluopiskelijoiden organisoimaa joulupukkipalvelua keskeytyksettä jo neljännesvuosisadan vuodesta 1991 vuoteen 2015. Vuodesta 2016 oli tarkoitus tulla ensimmäinen Joulu, jolloin emme järjestä joulupukkipalvelua. Välivuoden pitäminen ei perustunut toimintasuunnitelmaan, vaan yksinomaan pakottavien realiteettien hyväksymiseen. Tänä vuonna kaikilla pukkitoiminnan organisointiin ja tilausten käsittelyyn harjaantuneilla toimijoillamme oli sellaisia työesteitä, jotka estivät osallistumisen pukkipalvelun järjestämiseen.

Etusivullamme ei ollut mainintaa välivuodesta, mutta tilauslomake oli poistettu käytöstä lokakuussa. Tilauslomakkeen piti olla poissa käytöstä koko loppuvuoden, mutta tilauslomake oli tietämättämme tullut käyttöön ilmeisesti marraskuun alussa, kun operaattori oli palauttanut sivustomme laiteviasta johtuneen käyttökatkoksen jälkeen. Emme olleet päivittäneet kotisivujamme Joulun 2015 jälkeen, joten tilauslomakkeen tekstien mukaan kyse oli pukin tilaamisesta jouluaatoksi 2015. Se, että tilauslomake koski edellisen vuoden joulupukkivierailuja, ei tuntunut häiritsevän asiakkaitamme. Asiakkaiden tehdessä tilauksia tilauslomakkeella, asiakkaat ohjautuivat automaattisesti sivulle, jossa kiitettiin tilauksesta ja luvattiin normaalin käytäntömme mukaisesti tilausvahvistus sähköpostilla ja soitto tilauksen viimeistelemiseksi.

Joulukuun puoleenväliin mennessä useat kymmenet asiakkaat olivat tehneet tilauksen, vaikka emme olleet tietoisia edes tilauslomakkeen toiminnasta. Jouluviikkoa edeltävällä viikolla saimme asiakkaiden puhelinsoitoista tietää, että tilauslomake oli toiminnassa. Kun puolisen tusinaa kokenutta pukkiamme ilmoitti olevansa käytettävissä Jouluaattona, päätimme jättää välivuoden väliin. Saimme käyttöömme tilausten käsittelyssä käytettävät tietokoneet vasta 18.12. Tilauksia aikaisempina vuosina käsitelleistä ensimmäiset kykenivät osallistumaan tilausten käsittelyyn opetustehtävien päättyessä vasta jouluviikon alussa. Oli ilmeistä, että osa useita viikkoja aikaisemmin tilauslomakkeen lähettäneistä asiakkaista oli luopunut toivosta ja hankkinut pukin jostakin muualta, joten jouduimme varmistamaan sähköpostilla ja tekstiviesteillä tilauksen voimassaolon ennen kuin tilauksia oli mahdollista ryhtyä käsittelemään.

Koska tilausten käsittelyyn ja reititykseen oli käytettävissä vain runsaat 100 tuntia, aikataulu ei mahdollistanut tilausten viimeistelyyn tarkoitettujen soittojen soittamista kaikille asiakkaille. Keskityimme soittamaan vain niille asiakkaille, joiden tilauksia ei ollut mahdollista käsitellä pelkästään tilauslomakkeen tietojen pohjalta. Emme olleet syksyllä päivittäneet kotisivuja tälle vuodelle emmekä mainostaneet palveluamme lainkaan, joten tilauksia tuli vain kolmannes viimevuotisesta. Juuri tuon määrän pystyimme käsittelemään ja reitittämään 23.12. aamupäivään mennessä. Aattona olimme liikkeellä viiden pukin ja yhden varapukin voimin. Kaikki keikat saatiin tehtyä asiakkaiden hyväksymällä aikataululla. Vielä 26 toimintavuoden jälkeen pätee, että yhtään keikkaa ei ole jäänyt tekemättä.

Tätä kirjoitettaessa on epävarmaa, minkälaisella kokoonpanolla toimintamme jatkuu ensi vuonna. Tälle vuodelle aiottu välivuosi kertoo lähinnä siitä, että emme ole kyenneet uudistamaan rivejämme uusista opiskelijasukupolvista. Nykypäivän opiskelijoilla ei tunnu olevan halua sitoutua tilausten käsittelyyn eikä varsinkaan Jouluaaton viettämiseen työn merkeissä.

Antakaa palautetta palautelomakkeella.

Pukkiosuuskuntamme toivottaa rauhallista Joulun jälkeistä aikaa ja onnea Uudellevuodelle 2017!

Lämmin kiitos kaikille asiakkaille!

Turun Seudun Joulupukkipalvelu

TAKAISIN ETUSIVULLE